Natur og Naturfænomener
Den styrkede pædagogiske læreplan for Selmers Børnehus
Udgangspunktet for at forstå verden er også forståelsen af den natur, mennesker lever i og har ansvar for. Naturoplevelser i barndommen bidrager både til den følelsesmæssige, mentale og fysiske udvikling. En naturfaglig dannelse skabes af oplevelser med, interesse for og viden om naturen i et miljø, hvor der er plads til at undres, stille spørgsmål og finde svar.
Overordnet mål
- At barnet udvikler forståelse, respekt og ansvar for naturen.
- At barnet lærer naturen at kende med alle sanser, og oplever den som kilde til og rum for leg, oplevelse og udforskning.
- At barnet tilegner sig forskellige erfaringer med natur, naturfænomener og miljø.
Delmål
- At barnet i alle årets måneder tilbydes ture i naturen med mulighed for at udforske og opleve naturen.
- At barnet lærer at bruge naturens materialer kreativt.
- At barnet lærer om naturens muligheder for fysisk udfoldelse og ro til fordybelse
- At børnene er ude i al slags vejr.
Hvordan vil vi kunne konstatere at vi er på rette vej?
- At barnet reagerer positivt på naturen og på eget initiativ udforsker den.
- At barnet udviser glæde ved at færdes i naturen.
- At barnet viser hensyn til dyr og planter.
- At barnet udtrykker sig uopfordret om dets naturoplevelser.
- At barnet eksperimenterer i forhold til årsag, virkning og sammenhænge.
- At barnet beder om bøger for at kunne artsbestemme f.eks. insekter.
- At barnet beder om hjælp til at artsbestemme.
- At barnet ikke ødelægger noget i naturen.
- At barnet er bevidst om ikke at efterlade affald i naturen.
Hvilke aktiviteter skal igangsættes for at nå målet/målene?
- Ture ud af huset til skov, strand, mose og å.
- Naturture, med fokus på naturoplevelser
- Aktiviteter der relaterer sig natur og naturfænomener.
- Kreative aktiviteter med materialer hentet i naturen.
- At der på legepladsen er mulighed for at udforske insektdyrelivet
- At alle kommer ud på legepladsen hver dag.
Hvordan vil vi dokumentere og evaluere undervejs?
- Udstilling af fund og kreative produkter.
- Der skrives i dokumentationsbogen.
- Billeddokumentation.
- Iagttagelser og tegn på læringsskema og på planlægning, stue- og personalemøder.