Den styrkede pædagogiske læreplan for Selmers Børnehus
Dagtilbuddet er som et væksthus for udvikling af barnets kompetencer.
Overordnet mål
- At barnets selvstændighed, selvtillid og selvværd styrkes.
- At barnet udvikler den sociale kompetence, så det kan indgå i sociale fællesskaber.
- At barnets almene intellektuelle udvikling stimuleres.
- At barnets motoriske udvikling stimuleres.
- At barnets kreative udvikling stimuleres.
- At barnets sproglige udvikling stimuleres.
- At barnet indgår i samspil med andre og bruger legen til at afprøve omverdenen.
Delmål
- At vi skaber trygge rammer, hvor alle børn føler sig velkomne.
- At der arbejdes med at barnet udvikler selvhjulpenhed.
- At barnet støttes i at rumme de mange forskellige følelser, der opstår i fællesskab.
- At der er mulighed for leg af forskellig karakter.
- At barnet tilbydes varierende aktiviteter.
- At barnet får kendskab til højtider og traditioner.
- At barnet får kendskab til kultur og kulturelle udtryksformer.
- At barnet får redskaber til konfliktløsning.
- At barnet udvikler aldersvarende sprog.
- At barnet udvikler motorikken og kropsbevidstheden.
Hvordan vil vi kunne konstatere, at vi er på rette vej?
- At barnet kan lege og skabe legerelationer.
- At barnet udvikler sig i forhold til målene.
- At der i dagligdagen er plads til leg.
- At der er fysiske rum inde og ude med plads til leg, varierede aktiviteter, ro og fordybelse.
- At der er legetøj, spil og materialer tilgængeligt, med mulighed for at styrke barnets intellektuelle udvikling og kreative udfoldelse.
- At der købes legetøj/materialer ud fra en fælles pædagogisk vurdering.
Hvilke aktiviteter skal igangsættes for at nå målet?
- Der skal gøres plads til leg i dagligdagen.
- Lege og aktiviteter der kan udvikle barnet forhold til målet.
- Der arbejdes med ”Fri for mobberi” i perioder
- Læseleg.
Hvordan dokumenterer og evaluerer vi undervejs?
- Udstilling af kreative produkter.
- Der skrives i stuens dokumentationsbog.
- Billeddokumentation.
- Målene evalueres gennem iagttagelse og ved at udarbejde tegn på læringskema ved behov.